Om oss

Kort om Bedzzz

Bedzzz är en annonsfinansierad konsumenttidning på internet som hjälper våra läsare att hitta rätt produkt till rätt pris genom inspiration och vägledning i värdefulla, sponsrade artiklar inom Sängkläder & tillbehör, Sängar, Madrasser, Bäddmadrasser, Kontinentalsängar

Annonsfinansieringen verkar via annonslänkar, där vi hänvisar våra läsare till var de kan köpa de produkter vi undersöker och skriver om. Detta görs antingen via så kallade affiliatelänkar (annonslänkar där vi får ersättning per hänvisad betalande kund) eller via prisjämförelsetabeller i partnerskap med Prisjakt och Pricerunner (där vi får betalt per klick på pristabellen).

När det kommer till vår affärsmodell har vi valt att vara transparenta, eftersom det är tack vare den som vi kan fortsätta tillhandahålla gratis innehåll till våra läsare. Partnerskapet kan påverka en produkts placering i en artikel. Det är dock viktigt att understryka att det inte har någon redaktionell påverkan på hur vårt researchteam bedömer produkten.

Vilka står bakom Bedzzz?

Bedzzz är idag en del av det digitala mediehuset Obsidian Media. Vi är ett danskt företag med huvudkontor i Århus.

Obsidian Media ApS
Bødker Balles Gård 15B
8000 Aarhus
CVR: 40483667
kontakt@obsidianmedia.dk

Vår vision är ambitiös; vi vill vara den främsta källa du vänder dig till när du som konsument behöver samla kunskap och recensioner om olika produkter.

Vårt uppdrag är att publicera och sprida innehåll som ger maximalt värde och nytta för våra läsare genom grundlig research. Med andra ord vill vi hjälpa konsumenter att hitta rätt produkt som möter deras individuella krav.

Som företag har vi ända sedan vårt grundande aktivt valt bort vissa försäljningsområden, som spel, snabblån, vuxeninnehåll osv. och har istället fokuserat på värdeskapande information om konsumentvaror.

Redaktionella riktlinjer, samarbetspartners och annonser

Hur hittar vi de bästa produkterna?

Vi testar sällan själva produkterna. Vår metod bygger på "meta-reviews", där vi samlar in och sammanställer externa tester, kundrecensioner, produktspecifikationer och priser genom komplex datainsamling och research, med målet att du som konsument ska få en bättre grund till ditt köpbeslut.

Produktutbudet är främst begränsat till de webbutiker som ingår i vårt annonsnätverk, men eftersom vi samarbetar med Pricerunner, som har avtal med alla webbutiker i Skandinavien (+9 000 butiker), är vi i stort sett obegränsade i vårt produktutbud.

Vårt content- och research-team väljer först ut de produkter som vi granskar på våra webbplatser. För att hitta de produkter som vi anser vara bland de bästa på marknaden använder vårt team följande parametrar:

  • Kundrecensioner av produkten (t.ex. via data från Google eller Amazon).
  • Produkttester av experter och konsumenttidningar såsom
  • Jämförelse av produktspecifikationer och funktioner
  • Återförsäljarens omdömen, service och rykte (t.ex. Trustpilot).
  • Kunddata: vår interna statistik om produkternas popularitet (t.ex. klickfrekvens).
  • Pris: ovanstående faktorer bedöms i förhållande till pris och eventuella erbjudanden.

Vårt content- och research-team i Banja Luka, Bosnien, följer noggrant planerade processer och är utbildade för att använda både skandinaviska och internationella test- och granskningsportaler. De använder avancerade översättningsverktyg och processen sker i nära samarbete med vårt danska team.

Vi gör vårt yttersta för att hålla urvalet av produkter objektivt och datadrivet, men ofta kan en viss grad av subjektivitet kvarstå. Detta är särskilt tydligt i produktkategorier som exempelvis mode och möbler, där estetik och känsla ofta spelar en större roll.

Slutligen bör det nämnas att vi i regel inte tar emot produkter från webbutiker med ett Trustpilot-betyg som är lägre än 3. Vi granskar kontinuerligt våra partners på Trustpilot och tar bort dem om betyget blir för lågt.

Kort sagt samlar vi all information på ett ställe och jämför sedan produkter utifrån olika specifikationer och funktioner, med målet att du som läsare ska kunna fatta ett mer resonabelt köpbeslut.

Hur använder vi testerna?

När vi avgör vilka produkter vi vill inkludera och lyfta fram samlar vi in recensioner från andra tester och experter på området:

  • Officiella konsumentråd såsom Råd & Rön, norska ForbrukerRådet, brittiska Which, amerikanska ConsumerReports och flera andra.
  • Officiella tester från välkända medier såsom Politiken, Jyllands-Posten, NY Times, BBC osv.
  • Expertråd från danska och utländska medier inom produktnischer såsom Flatpanels, KitchenArena, TechGearLab, OutdoorGearLab, GoodHouseKeeping, PCGamer, Runrepeat osv.
  • YouTubers som testar och recenserar produkter inom det aktuella ämnet.

Det bör nämnas att vi skiljer på recensioner från oberoende institutioner och andra källor som exempelvis en YouTube-recensent, som för oss väger mindre tungt. I princip alla våra artiklar innehåller beskrivningar av och hänvisningar till de källor och tester som vi använt i vår analys.

Vi vill påpeka att en viss subjektivitet kan förekomma eftersom vårt research-team letar efter testvinnande produkter, vilket ofta leder till ett större fokus på vilka tester produkten har vunnit och mindre fokus på de tester där produkten har presterat mindre bra.

Hur använder vi kundrecensioner?

Kundrecensioner spelar en viktig roll när vi väljer produkter. Vi anser att tester i den verkliga världen säger mycket om produktens kvalitet, vilket är en viktig del av vår analys.

Vårt research-team samlar in kundomdömen på olika plattformar, som alla kommer från en tredje part.

För att minimera risken för falska recensioner använder vi främst erkända e-handelsplattformar (t.ex. Google, Pricerunner och Amazon) samt mer väletablerade webbutiker (t.ex. Coop, Elgiganten, Power, Whiteaway osv.). Om de nämnda tredjeparterna skulle göra en falsk recension av en viss produkt kommer våra analyser onekligen att påverkas.

Vi lyfter inte fram enskilda recensioner, utan arbetar vanligtvis med genomsnittliga betyg på en skala mellan 1-5. Vi tar alltid med alla kundrecensioner i vår undersökning, oavsett om de är positiva eller negativa.

Vi använder oss också av produktrecensioner i vår analys av för- och nackdelar, där vårt forskarteam granskar negativa recensioner för att identifiera eventuella nackdelar med en viss produkt.

Hur använder och jämför vi data och produktspecifikationer?

En annan viktig del av bedömningen av produkturvalet är naturligtvis produktens egenskaper och specifikationer. I vår analys av hur mycket vi tror att konsumenterna får för sina pengar och vem produkten lämpar sig för tar vi naturligtvis hänsyn till produktspecifikationer.

Som en del av vår research-process gör vi en teknisk insamling där vi lägger in alla relevanta specifikationer i en databas. Vårt research-team följer en sofistikerad process för att hitta och identifiera recensionstestade produkter, samt ett avancerat system för att jämföra produktdata mellan produkter i kategorin. Översikten ger en visuell jämförelse av produktens egenskaper, specifikationer, testresultat och recensioner i relation till priset.

Slutligen spelar vår egen data också en viktig roll för vilka produkter vi rekommenderar. Vi har data på vilka produkter som klickas på mest och hur ofta de köps, vilket säger oss något om produktens popularitet och kundernas preferenser.

Vem gör produkturval och research?

Vi har ett dedikerat research-team för content- och produkturval, som för närvarande består av sju anställda och som är baserade på vårt kontor i Banja Luka, Bosnien.

Våra specialister på produkturval ansvarar för det faktiska research-arbetet, vilket innebär att vi lägger in produktdata i vår databas och utifrån detta analyserar produkterna med stöd av ledningen i Danmark, som ansvarar för att fastställa de övergripande ramarna för research, analys, urval och kvalitetssäkring.

Sasa Bojanic
Content & Optimization Lead Sasa Bojanic
Isidora Jankovic
Content & Research Analyst Isidora Jankovic
Milana Cvijanovic Kajkut
Content & Research Analyst Milana Cvijanovic Kajkut
Aleksandar Kalaba
Content & Research Analyst Aleksandar Kalaba
Aleksandar Cvijanovic
Content & Research Analyst Aleksandar Cvijanovic
Dragan Miskovic
Content Specialist Dragan Miskovic
Nikolina Vasic
Content & Research Analyst Nikolina Vasic
Djana Salkic
Content & Research Analyst Djana Salkic

Content & Product Research-teamet förbereder själva produktrecensionerna utifrån sin forskning och skickar dem sedan till vårt Content & Translation-team i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Reservationer

Vi på Bedzzz och Obsidian Media förbehåller oss rätten att göra typografiska fel och felaktiga uttalanden om de produkter och tjänster som vi presenterar på våra webbplatser. Trots att vi lägger ner enormt mycket tid på undersökning och kvalitetssäkring kan det förekomma fel i våra artiklar, och vi rekommenderar alltid att du som läsare/kund kontrollerar produktinformationen hos återförsäljaren eller leverantören av produkten.